מעל"ה

בעלי נשמה ירוקה? אוריאל קלר, סטודנט להנדסת סביבה, מציע לכם להתניע תהליכים סביבתיים באווירה משפחתית מאין כמוה.

מאת: קרן-אור גרינברג

את אוריאל קלר הכרתי לפני פחות משנתיים, במהלך כתבה על השתתפותם של סטודנטים מהנדסה סביבתית במירוץ הר לעמק של 220 ק"מ של ריצה במירוץ שליחים. מירוץ מאתגר בו הם מתעדים להשתתף גם השנה. כבר אז הורגש החיבור החזק שנוצר בינו לבין חברי קבוצת הריצה, כולם בסמסטר הראשון ללימודיהם. המשפחתיות הזו אופיינית למסלול הלימודים שלהם, בו לומדים בקבוצות קטנות, אך קלר לקח זאת צעד נוסף קדימה כשיזם בתחילת השנה את מעל"ה – מהנדסי העתיד למען הסביבה. לקבוצה הצטרפו חבריו, כיום סטודנטים שנה שנייה להנדסת סביבה, מתוך מטרה לעסוק בפעילות מחקרית-חברתית. כדי לעלות את המודעות הסביבתית בטכניון הם משתפים הציבור כחלק פעיל בתהליך העמקת הידע של הקבוצה למטרות מחקר ולשיפור איכות הסביבה. קלר: "החזון שלנו הוא ליצור קהילת סטודנטים ירוקים בטכניון בעלת מודעות סביבתית אקטיבית. הסטודנט יוכל לקחת חלק פעיל במחקר ולעזור בעצמו להצלחת מחקר סביבתי בתוך הטכניון. הקבוצה מכוונת ליצירת ממשק מקסימלי בין שני הנושאים, המחקרי והחברתי".

מה הוביל אותך ליזום את מעל"ה?
קלר: "בינואר השנה הבנתי שאני רוצה להקים קבוצת סטודנטים שפועלים למען הסביבה והיה לי ברור שהדבר הראשון שאני עושה הוא לפנות לחברים שלי מהפקולטה לשמוע את דעתם בעניין. ההירתמות של כולם לנושא הייתה מדהימה, בכולם בערה אש של עשייה מעבר למסגרת הלימודים הרגילה, לטובת משהו גדול מהם. בעזרתו של עוז קירה, שתירגל אותנו באחד הקורסים בסמסטר שעבר, פנינו לפרופ"ח דוד ברודאי, מנהל מרכז TCEEH- המרכז למצוינות בחשיפה סביבתית ובריאות בטכניון, ובתמיכתו התחלנו את הפעילות".

מה יעדי הפעילות שלכם?
קלר: "בשלב ראשוני הקבוצה תפעל בגבולות הטכניון ותיצור קהילת סטודנטים רחבה שמשתתפת באופן פעיל במחקר ומודעת לבעיות סביבתיות הקיימות בקמפוס. בהמשך הפרוייקט ירחיב את פעילותו למקומות שונים ויגיע לאוכלוסיות מגוונות".

קבוצת מעל"ה טכניון

אוריאל קלר: "החזון שלנו הוא ליצור קהילת סטודנטים ירוקים בטכניון בעלת מודעות סביבתית אקטיבית"

עולים לאוויר

מעל"ה מקדמת שני פרויקטיים עיקריים בהובלת הסטודנטים ובשיתוף עם – TCEEH הפרוייקט הראשון והוא בניית פלטפורמה מעופפת למדידת איכות אוויר בחתכי גובה שונים הפלטפורמה תהיה בולטת בנוף האורבני במטרה לעורר עניין ציבורי. הפרוייקט השני הינו פרוייקט מדידת איכות אויר במרחב הלמידה – "מנדרין אולמן", תוך שיתופם הפעיל של הסטודנטים באמצעות אפליקציה הקולטת נתונים ומציגה אותם בזמן אמת. בשלב מאוחר יותר הפרויקט יגיע לבתי ספר ויוביל פעילות חינוכית-סביבתית לתלמידים. קלר : "בהתאם להצלחת הפרויקטים בסמסטר הקרוב תהיה אפשרות להרחיב את פרויקט הבלון לאזורים בעלי עניין מחקרי ותודעתי. הפרויקט במנדרין אולמן ינדוד גם לבתי ספר בו תלמידים ישתתפו בניסוי, ילמדו על נושא איכות האוויר ויקחו חלק פעיל במדידות שיתבצעו".

במהלך הפנינג ההתנדבות של אס"ט, שהתקיים בצהרי יום ד' בסוף אוקטובר, הקבוצה השיקה את בלון זיהום האוויר הראשון שלהם. קלר מסביר: "השקת הבלון פועלת בשני מישורים, החברתי והמחקרי. מבחינה חברתית, ביצוע מדידת זיהום אוויר מול מאות סטודנטים בתוך הטכניון היא משמעותית להעלאת המודעות לנושא, במיוחד בקרב מהנדסי העתיד. מבחינה מחקרית הבלון הוא הראשון למדוד זיהום אוויר בגבהים שונים ועקב כך מעורר עניין רב בקרב אנשי סביבה רבים. בשלב מאוחר יותר יהיה ניתן לבצע מדידות באזורים בהם זיהום האוויר חריג, ולהשתמש בנתונים שלו להסקת מסקנות לגבי איכות האוויר בה אנו חיים".

מה היו התגובות שקיבלתם מסטודנטים?
קלר: "העניין שנוצר סביב הבלון היה רב מאוד. קיבלנו הרבה פידבקים חיוביים ורבים מן הסטודנטים התעניינו במצב זיהום האוויר בקמפוס. עושה רושם שלא כמו שרבים חושבים, לסטודנטים בטכניון אכפת מעבר למטר על מטר בו הם נמצאים".

הפרחת הבלון. צילום: טל גולדרט
הפרחת הבלון. צילום: טל גולדרט

הכנה לעולם האמיתי

קלר מדגיש שאף על פי שהקבוצה נוצרה בהנדסת סביבה, מעל"ה היא קבוצה של כלל הסטודנטים בטכניון. קלר: " יש חשיבות רבה לכך שיהיו סטודנטים ממגוון פקולטות בקבוצה. גילינו שכיווני חשיבה ורעיונות רבים דווקא לא מגיעים מאנשי הסביבה אלא ממכונות, חשמל, פיזיקה או כימיה".

מי מלווה אותכם מבחינה מקצועית?
קלר: "אנו מקבלים סיוע מקצועי על ידי מרכז TCEEH ועל ידי מספר אנשי סגל וחוקרים צעירים מהיחידה להנדסת סביבה מים וחקלאות. מעבר לזה הסטודנטים הם שאחראים לכל פרט בפרויקט החל מגיוס הכספים דרך בניית הפלטפורמה ועד לניתוח התוצאות".
מה הייחודיות של פעילות זו על פני פעילויות אקדמאיות אחרות?
קלר: "הייחודיות שלנו כקבוצה היא שכולנו חברים הכי טובים אחד של השני. אנחנו 20 חבר'ה בשנתון שלנו, במסלול להנדסת סביבה, וזה מרגיש הכי משפחתי שיש. במשך היום אנחנו לומדים יחד, אחרי הצהריים נפגשים בקשר לפרויקט ובערב יוצאים ביחד לשתות בירה. מעבר לכך אנחנו משתדלים לקיים אירועים חברתיים בתדירות גבוהה".

במה הפעילות הזו תורמת לך כסטודנט וכמהנדס לעתיד?
קלר: "לעיתים במהלך הלימודים יש תחושה שהשהות בטכניון מסתכמת במספר סטודנט וגיליון ציונים. לקחת חלק בקבוצה שמשתמשת בידע שאנו צוברים באקדמיה ומנצלת אותו למטרות סביבתיות ולמען הסטודנטים, נותנת משמעות מיוחדת לתקופת הלימודים ומכינה אותך לעולם העשייה שלאחריה".

רוצים להצטרף? למידע נוסף, בקרו בעמוד הפייסבוק: mala.technion
כל מי שמעוניין לעזור ולקדם את הקבוצה מוזמן ליצור קשר בכתובת המייל